bd mov beg

Aerodrom Tivat

Međunarodni Aerodrom Tivat smešten je 4 km od centra grada Tivta, 8 kilometara od Kotora i 20 kilometara od Budve, a planine koje se strmo dižu oko aerodroma i pista koja se završava na 50 metara od voda Boko-Kotorskog zaliva, predstavlja pravi izazov prilaza i sletanja. Aerodrom u Tivtu ne predstavlja transferni centar a na njemu su najvažnije kompanije Montenegro Airlines i Jat Airways, a kroz njegov terminal pređe oko 600.000 putnika godišnje. Uglavnom preko letnje sezone odvijaju se mnogi čarter letovi preko kojih je Tivat povezan sa mnogobrojnim gradovima u svetu, a pre svih je posebno poznat po velikom broju čarter letova iz Rusije i Beograda. Osim pomenutih destinacija redovne linije od Tivta održavaju avioprevoznici  Air Berlin, SAS, Aeroflot…, ka Parizu, Nirnbergu, Stokholmu, Oslu, Londonu, Pragu,…, a na pistu aerodroma mogu sletati i veliki putnički avione iz porodice Boing i Airbus.

Još 1957. godine Aerodrom u Tivtu je otvoren za saobaćaj, kada je imao malu poletno – sletnu stazu i još manju asfaltnu avio platformu dimenzija 30 m x 30 m, uz koje je stajala mala pristanišna zgrada sa restoranom i tarasom, malim kontrolnim tornjem i montažnom prostorijom za carinsku kontrolu putnika i prtljaga. Do 1968. godine, uglavnom se obavljao putnički saobraćaj sa Beogradom, Zagrebom i Skopljem, da bi se od 1968. do 1971. godine na toj lokaciji izgradio moderan aerodrom puno većih dimenzija, novom putničkom zgradom i novim kontrolnim tornjem i prostorima pratećih službi. Katastrofalan zemljotres 1979. godine koji je pogodio ovaj deo zemlje oštetio je i aerodrom nad kojim je tada izvršena sanacija i dodatna modernizacija objekata. Zanimljivo je naglasiti da je zbog planinskog terena duž putanje pristupa, aerodrom dugo vremena bio otvoren samo preko dana, a po problematičnijem vremenu (gusta magla, jaka kiša ili retko sneg) prava je pilotska veština da vrhunskim manevrima bezbedno spuste avion na pistu, odnosno da polete sa iste.

Od 2003. godine je Aerodrom Tivat prešao iz sastava JAT-a u Javno Preduzeće Aerodromi Crne Gore kada i počinje njegova modernizacija, u vidu proširenja pristanišne zgrade, nakon čega je usledilo i konačno dovršenje opremanja za korišćenje aerodroma u noćnim uslovima. Danas na njemu postoji 12 šaltera za prijem putnika (čekiranje), pasošku kontrolu i kontrolu putnika i prtljaga, a od komercijalnih sadržaja ima dva restorana sa čekaonicama, prodavnice, jednu duty free prodavnicu, šalter Crnogorske Komercijalne Banke, turističku i rent a car agenciju. Od nedavno na ovom aerodromu postoji i Biznis sala kapaciteta od 20 mesta, koja poseduje bežični internet i telefonsku vezu, a opremljena je tako da obezbeđuje prijatano vreme korisnicima salona do vremena odlaska, uz odgovarajuće osveženje, obrok, tople i hladne napitke i alkoholna pića, kao i poseban toalet i izlaz na platformu. Sa brzim razvojem lokalnih nekretnina i izgradnjom marine, aerodrom Tivat ima najbržu rastuću stopu u broju putnika od bilo kog aerodroma u regionu. Tivatski aerodrom je po veličini zapravo drugi crnogorski aerodrom, no neretko se dešava da na kraju godine po broju putnika nadmaši i drugi crnogorski aerodrom, onaj u Podgorici, to je upravo iz razloga što ovaj aerodrom ima veoma izražen sezonski karakter. Preko cele godine je uključen u redovan saobraćaj no zimi se preko njega održava tek poneka redovna linija.